Af Nissan marketing: 18/12-2019

PARIS, Frankrig – Den splinternye Nissan JUKE har modtaget en 5-stjernet topvurdering af det uvildige European New Car Assessment Programme (forkortet Euro NCAP), og er især blevet rost for sin robuste, kollisionsforhindrende teknologi.

Uovertruffen beskyttelse af børn såvel som voksne passagerer

Euro NCAP tildelte den nye model en scoring på 94% i beskyttelse af voksne passagerer og 85% for børnepassagerer. Dermed opnår JUKE en ganske attraktiv placering i det lille SUV-segment i 2019. Den positive vurdering skyldes JUKE’s banebrydende struktur, der har fået sine bærende dele forstærket med ultrahøjstyrkestål. Det sublime materiale giver tyngde, samtidig med at det absorberer den kinetiske energi fra en kollision før slaget rammer passagererne.

En nytænkning af måden man anvender det særlige metal på, har givet Nissan mulighed for at forbedre udsynet i et ellers sikkerhedskritisk område. A-listerne mellem forruden og dørene er blevet gjort tyndere, men de bevarer deres styrke takket være brug af ultrahøjstyrkestålet. Om natten oplever føreren ligeledes et bedre udsyn, eftersom at bilen som standard er udstyret med LED-lys, som øger sigtbarheden med op til 10 m.

Enestående hensyn til bløde trafikanter

JUKE opnåede en score på 81% i beskyttelse af bløde trafikanter. Nissan JUKE er udstyret med adskillige aktive sikkerhedssystemer, herunder Intelligent Nødbremse, som aktivt advarer føreren og selv igangsætter opbremsning, hvis bilen forudser et sammenstød med et køretøj, en fodgænger eller en cyklist. Funktionen er inkluderet i alle udstyrsvarianter og altså ikke blot i premiumversionerne.

Sikkerhedsassistance

Euro NCAP lægger stor vægt på at forebygge ulykker, og tildeler ny teknologi point efter, hvordan disse redskaber hjælper føreren med at undgå sammenstød. 2019- vurderingssystemet anerkender modeller, som udmærker sig ved at være markant sikrere end de lovmæssige standardkrav.

I denne kategori scorede JUKE ligeledes imponerende højt med en score på 73%, takket være Nissan Intelligent Mobility-teknologierne. Et spændende udvalg af disse intelligente teknologier fås til bilen, herunder Nissan ProPILOT førerassistentsystemet. Denne funktion er første skridt mod at gøre bilen selvkørende, idet JUKE kan blive liggende i vejbanen og selv holde en jævn, sikker afstand til den forankørende bil. Ydermere er den nye JUKE den første model i den lille SUV-klasse, som kan fås med Blind Spot Intervention. Teknologien opdager, hvis føreren under et vognbaneskift har overset en bil i den blinde vinkel, og systemet styrer selv JUKE tilbage i en forsvarlig position. Systemet Rear Cross Traffic Alert er endnu en sikkerhedsfunktion, som hjælper føreren med at undgå sammenstød, når man bakker ud af f.eks. en parkeringsbås.

Den afprøvede Nissan JUKE var en venstrestyret DIG-T 117 N-Connecta. Euro NCAP har dog bekræftet, at testresultaterne er gældende for alle JUKEs.

Marco Fioravanti, Vicedirektør for Product Planning, Nissan Europe bemærker: “Vi er umådeligt stolte af at have modtaget de allerhøjeste sikkerhedsvurderinger fra Euro NCAP. Brugen af avancerede materialer, herunder højstyrkestål og Nissan Intelligent Mobility- teknologierne gør, at vi kan tilbyde kunderne et sjovt, kvikt køretøj med en omfattende sikkerhedsdækning.”

Euro NCAP har uvildigt prøvekørt biler siden 1997, og de vurderer de nyeste bilmodeller på markedet ud fra de mest tidssvarende kriterier. Udover at afprøve bilernes reelle fysiske styrke i simulerede kollisioner, tester og bedømmer organisationen også ulykkes- forebyggende teknologi.